Sport

Gezonde week 1

De laatste tijd véél te veel apero’tjes (drank en eten 🙂 ) gedaan.. Zo zie je maar, ik ontspoor ook eens. Maar ik ben vooral een emotionele eter. Dus als ik me eens niet goed voel, grijp ik snel naar iets om me te troosten: eten. En dan vliegen de kilo’s er ook aan. Dus ik moet hier enorm mee opletten. Dus hoog tijd om er terug deftig in te vliegen.

Daarom wilde ik eens een eigen samengesteld voedingschema delen met jullie. Let op, dit werkt voor mij en het is zeker de bedoeling niet om jezelf uit te hongeren. Ik ben ook geen voedingsexpert. Ik spreek gewoon vanuit mezelf, en wil dit eens met jullie delen wat bij mij werkt. Ook al denken de mensen ‘jij eet toch gezond’, waarom nog meer er op letten!? Ik eet soms te veel van dat ‘gezonde’: teveel kommetjes havermout, nootjes, té grote porties, … En natuurlijk ons ‘sociaal leven’ is ook redelijk uitgebreid, waar ik dan geen ‘nee’ kan zeggen tegen al dat lekkers op tafel en die heerlijke gin-tonics en wijntjes. En daarin overdrijf ik dan. Nu wil ik gewoon terug stil staan bij wat ik eet en drink. Want ik ben niet aan diëten of andere soort ‘crash dieet’ aan het volgen want daarmee verkrijg je toch maar een jojo effect. Een aantal jaren geleden eens een proteïne dieet gedaan: veel kilo’s kwijt & veel geld. Maar toen ik terug gewoon at, weliswaar ook gezond, steeg die weegschaal terug..

 

Hier mijn 1ste ‘foodweek’:

Dag 1:

‘s morgens: – twee eieren en een stuk fruit: pompelmoes/sinaasappel

‘s middags: – courgetti met kip en groenten (naar keuze)

‘s avonds: – 1 zoete aardappel, stukjes pompoen en 1 appel (allemaal in schijfjes, kruiden en in de oven)

 

Dag 2:

‘s morgens: – twee eieren en een stuk fruit: pompelmoes/sinaasappel

‘s middags: – Groentensalade (allerlei soorten groenten naar keuze met wat dressing)

‘s avonds: – twee eieren en favoriete fruit

 

Dag 3 :

‘s morgens: – twee eieren en een stuk fruit: pompelmoes/sinaasappel

‘s middags: – feta met 1 tomaat en paar schijfjes zoete aardappel (1 kleine aardappel)

‘s avonds:

– Gebakken kip met pastinaak/pompoenschijfjes in de oven

 

Dag 4:

‘s morgens: – twee eieren en een stuk fruit: pompelmoes/sinaasappel

‘s middags: – Groenten met 1 ei

‘s avonds: – Gebakken kip met salade

 

Dag 5:

‘s morgens: – twee eieren en een stuk fruit: frambozen of bosbessen

‘s middags:– 2 gekookte eieren met groene groenten + halve avocado

‘s avonds: – gegrilde vis met groenten: prei, tomaat, 1 lepel ricotta (papillot)

 

Dag 6:

‘s morgens: – twee eieren en een stuk fruit: pompelmoes/sinaasappel

‘s middags: – 2 gekookte eieren met groenten (maïs, tomaat, pijpajuin, ananas, komkommer)

‘s avonds: – kip met groenten (salade of warme groenten)

 

Dag 7:

‘s morgens: – twee eieren en een stuk fruit: pompelmoes/sinaasappel

‘s middags: – kip met een tomatensalade

‘s avonds: – gegrilde groenten in de oven (aubergine, courgette, paprika, …)

 

Belangrijk is dat je tussendoor véél water drinkt (1.5 / 2 l water), en ‘s morgens de dag begint met warm water, gember, snuifje kaneel en citroensap. Mijn koffie kan ik niet laten, maar ik beperk het tot 2 tassen per dag. Anders dronk ik er 4 of 5 :). En dat glaasje wijn, probeer ik te laten staan of het in te perken tot 2 per week.

Volgende week deel ik mijn tweede week 🙂 ..

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply