Lifestyle

Beat die winterblues!

Jep, het bestaat echt! Die ‘winterblues’.. ๐Ÿ˜‰ De laatste tijd heb ik daar ook wel last van. Om uit mijn bed te komen, om toch ‘s morgens vroeg te gaan sporten, om mijn maaltijden op voorhand te ‘preppen’, koken voor de zaak, huishouden, de dagelijkse sleur, … Iedereen heeft er wel eens last van! Denk ik dan toch ๐Ÿ™‚ Ik probeer telkens nieuwe energie en kracht te vinden om mijn week zo positief mogelijk te maken.

Mijn tips en tricks om die ‘winter’ toch wat draaglijker te maken ๐Ÿ™‚

Die koude en donkere dagen. Brrr!! Ik vind de feestperiode altijd een leuke en warme tijd, maar die maanden die erna komen, they are absolutely not my favorites! Het is een lange periode waar ik vaak weinig energie heb, little bit moody ๐Ÿ˜‰ en de grootste boosdoener is het snacken naar ongezonde voeding. Maaaaar, daar proberen we iets aan te doen! Hier mijn tips & tricks!

  • Eet gezond en skip zoveel mogelijk suiker (van suiker krijg je suikerpieken/suikerdippen). Kies voor veel groenten, fruit, peulvruchten (linzen, kidneybonen, kikkererwten, …), goede koolhydraten, …
  • Eet in de week eens 1 of 2 keren vegetarisch. Durf eens te koken met tofu, vegetarische vleesvervangers,.. Maak eens een groenten ovenschotel klaar, of een gepofte zoete aardappel met kikkererwten.
  • Zet vis op je weekmenu! Een lekker wit visje of een vette vis zoals tonijn of zalm.
  • Weinig zon heeft een groot effect op onze hersenen en ons lichaam. Ga buiten, ga wandelen, zoek dat licht en de zon op. Mensen die binnen blijven en ‘cozy onder een dekentje’ blijven zitten, zullen hun slecht humeur niet kwijt geraken! Geloof me (ook al is een hele dag ‘netflixen’ ook eens leuk ๐Ÿ™‚ )
  • Spreek af met vrienden, doe iets leuks, have fun. Lach! Helpt ook voor die ‘happy feelings’. Blijf niet altijd alleen thuis. Plan!
  • Ik weet dat het bijna irritant is om te horen, want ja we weten allemaal dat bewegen goed voor ons is. Maaaaar… 15 minuten in je woonkamer sporten of buiten een wandeling maken, heeft al effect en zal echt je humeur verbeteren! Loop, fiets, zwem, wandel, doe aan krachttraining, Hiit, touwtje springen, … Er zijn zoveel leuke sporten om op te noemen,
  • Breng licht in je huis! Doe de gordijnen open!
  • Zit je in de auto? Of gewoon thuis achter de kookpotten? Zet je favoriete nummer op, zet de muziek keihard en zing mee alsof je leven er van af hangt ๐Ÿ™‚ Geloof me, het helpt!
  • Durf ‘NEE’ te zeggen, geleefd worden vraagt te veel energie en daar heb je zelf niets aan!
  • Schrijf dingen op wat er nog tijdens je week moeten gebeuren en verdeel per dag. Zo wordt het niet te veel in je hoofd, maak je je eigen planning en weet je perfect nog wat je te doen staat. Bij mij helpt dit enorm! In mijn agenda hangen er per week paar ‘memo’s’ waar ik kan afvinken wat ik al gedaan heb. ๐Ÿ˜‰ Voor mij brengt dit rust in mijn hoofd
  • Start je dag met een gezond ontbijt: gezonde pancakes, chiapudding, proteรฏne shake met groenten, magere kaas bowl met vers gemaakte granola, … EXTRA tipje: ik voeg iedere morgen 10 gram lijnzaad en 10 gram chia zaad toe aan mijn ontbijt. Bommetje aan Omega 3, extra vezels en nog tal van andere gezonde voordelen.
  • Breng zuurstof binnen! Open per dag 10 minuten de ramen en verlucht je huis.
  • Doe iets waar jij blij van wordt! Verwen jezelf met een massage, een verzorging, dagje shoppen, dagje welness, lees een nieuw boek, ga naar de film, …
  • Drink voldoende water of maak eens je eigen homemade ice tea!
  • Maak in het weekend gezonde snacks. Ik denk maar aan bananenbrood, gezonde puddingetjes, koekjes, … Zo heb je tijdens de week een gezonde snack als je het even moeilijk hebt.
  • Maak in het weekend je ‘maaltijd plan’ voor de hele week. Zo weet je perfect wat je gaat eten en kan je ernaar uit kijken en gezonde keuzes maken.
  • Geef je leven een doel, zoek een nieuwe uitdaging/hobby, … Een nieuwe bron van energie! Maar neem niet te veel hooi op je vork, begin eraan stap voor stap. Niet met tien dingen in 1 keer bezig zijn. Want dit geeft dan weer te veel stress. En dat moeten we vermijden ๐Ÿ™‚
  • En mijn laatste tip: plan een weekendje weg, een reisje,… Zoek rust en ontspanning op. Van nieuwe dingen wordt je gelukkiger. Doorbreek de sleur. Je krijgt door een andere omgeving, ervaringen die je opdoet een frisse en nieuwe kijk op je leven. Je gaat op een andere manier kijken naar problemen of de sleur waar je mee worstelt. Ik hoor iedereen denken, als je wil reizen heb je geld nodig. Maar spaar hiervoor, zet iedere week een klein bedragje opzij. Geld uitgeven aan een reis maakt je gelukkiger op langere termijn. De herinneringen en de ervaringen die je reis oplevert, geeft je een goed gevoel voor een lange tijd. Ontstress! & zo als velen zeggen ‘Collect moments, not things!’

Gedaan met je neerslachtig en futloos te voelen. Als je al deze tips een beetje toepast, krijg je terug een boost. & HOP laat die lente maar komen! LOVE!

โ€œThe things you take for granted, someone else is praying for. Be thankful.โ€

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply